روستای زیبای امیرنان‏ ‏طالقان‏ ‏

عکس های از روستای زیبای امیرنان

روستای زیبای امیرنان‏ ‏طالقان‏ ‏

عکس های از روستای زیبای امیرنان

روستای زیبای امیرنان‏ ‏طالقان‏ ‏

نویسندگان

به گزارش روابط عمومی مرکز طبی کودکان دکتر ولی اله محرابی  بنیانگذار جراحی اطفال در ایران موفق به چاپ اولین کتاب جراحی اطفال به زبان فارسی شد.
دکتر ولی اله محرابی در بیستم خرداد 1316، در امیرنان طالقان قدم به عرصة‌ جهان خاکی نهاد. او دیپلم علوم تجربی را از دبیرستان هدف تهران کسب نمود و پس از فراز و نشیب بسیار، تحصیلات خود را در رشتة‌ پزشکی در دانشگاه آنکارا، ترکیه،‌ آغاز و در دانشگاه استانبول خاتمه داد. دکتر محرابی نخستین دانشجویی بود که دورة‌ هفت سالة‌ عـمومی را در کـم‌تر از 5 سـال به پایـان رسانید و با رتـبة‌ ممتاز،‌فارغ‌التحصیل شد.

او سپس برای ادامة‌ تحصیل راهی کشور آلمان شد تا در دانشگاه بن دورة‌ جراحی عمومی خود را به پایان ببرد. دکتر محرابی ضمن تخصصی جراحی عمومی دورة‌ آموزشی بیهوشی و رادیولوژی را نیز گذراند. در ضمن کار و آموزش دانشجویان، و دستیاران جراحی به دانشگاه فرانکفورت آمد و عضو کادر هیئت علمی انتخاب شد و دورة‌ فلوشیپ تروماتولوژی را به موازات کار علمی به پایان رسانید. در این زمان تصمیم به فراگرفتن جراحی کودکان گرفت و برای دریافت فوق تخصص در این رشته به دانشگاه‌های پنسیلوانیا(آمریکا)، زوریخ (سوییس)‌،‌ هایدلبرگ و مونیخ (‌آلمان)‌ عزیمت نمود.

دانشگاه پنسیلوانیا نخستین مرکز آموزش جراحی کودکان ایشان بوده و دکتر محرابی رشتة‌ جراحی کودکان را در کنار  اساتیدی مانند اورت کوپ،‌ بیشاپ، داکت، ریکهام و هکر به پایان رسانید.

در سال 1352 به دعوت جامعة‌ علمی ایران،  دکتر محرابی به میهن بازگشت و در بازگشت به عنوان دانشیار در دانشگاه تهران آغاز به کار کرد. او در سال 1358، ‌به کسب درجة‌ علمی استادی، ‌به عنوان جوان‌ترین استاد دانشگاه،‌ نایل آمد.

دکتر ولی اله محرابی،‌ در طول حیات علمی خود،‌ چه در خارج از کشور و چه در ایران، سمت‌های اجرایی و پژوهشی فراوانی را عهده دار بوده است؛ ریاست بخش جراحی بیمارستان لاستروپ،‌ عضویت در هیئت علمی دانشکدة پزشکی دانشگاه فرانکفورت،‌ مسئولیت اورژانس شهر افن باخ،‌ عضویت در انجمن جراحان عمومی و کودکان اروپا،‌ عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی ایران، عضو مؤسس جامعة‌جراحان ایران و عضو هیئت مدیره جامعة‌ جراحان ایران و عهده دار سمت دبیر اجرایی و قائم مقام جامعة‌ جراحان به مدت بیش از شانزده سال و عضویت در هیئت مدیره نظام پزشکی جمهوری  اسلامی ایران عضو مؤسس انجمن جراحان اطفال و ریاست انجمن فوق در چند دوره،‌ مؤسس انجمن پره ناتولوژی و جراحی و مؤسس انجمن دوستی ایران و آلمان تنها تعدادی از فعالیت‌های بیشمار اوست. رشتة‌ فوق تخصصی جراحی کودکان برای نخستین بار به کوشش او در دانشگاه تهران با گشایش بخش جراحی کودکان در بیمارستان بهرامی و سپس در بیمارستان امیرکبیر،‌‌ آغاز به کار کرد. از آن زمان تاکنون،‌ شمار فراوانی از متخصصان جراحی عمومی در این دانشگاه برای جراحی کودکان تربیت شده‌اند که بسیاری از آنان به درجة‌ استادی،‌دانشیاری و استادیاری در دانشگاه‌های سراسر کشور به خدمت مشغول‌اند.

پژوهش‌های استاد دکتر ولی اله محرابی به صورت ده‌ها مقالة‌ ایشان در مجلات علمی بین المللی و داخلی به چاپ رسیده است که تاریخ نخستین آن‌ها به بیش از 50 سال پیش باز می‌گردد. از جملة‌ این پژوهش‌ها،‌ ارائة‌ تکنیک‌های نوین در جراحی عمومی و به ویژه جراحی ناهنجاری‌های گوناگون کودکان است که به نام استاد در تاریخ علم پزشکی ثبت شده‌اند.

هم چنین،‌ چندین جلد کتاب در زمینه‌های گوناگون دانش و تاریخ پزشکی حاصل تجربیات ایشان در  این قلمرو است. نخستین کتاب جراحی کودکان به زبان فارسی در سال 1363 توسط ایشان ترجمه و تألیف شده است دورة هشت جلدی دایره المعارف" تاریخ مصور پزشکی جهان"‌ که آئینه‌ای از میراث بشری می‌باشد از تألیفات استاد است که در سال 1385 برند‌ة‌ جایزة‌ نخست کتاب سال ایران نیز شده است که تاکنون سه بار به چاپ رسیده است.


زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست

هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود

صحنه پیوسته بجاست

خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

منبع: amirnanvillage.blogfa.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی